Koksa Vara (coxa vara) Deformitesi

Femur boyun ile cismi arasında normalde 135 derece civarında olan açının 120 derece ve altına inmesi ile karakterize bir hastalıktır.

Koksa vara neden kaynaklanır?

Koksa vara deformitesinin femur boynu gelişimi sırasında büyüme plağına komşu bölgenin kemikleşmesinde oluşan bir defekt ile geliştiği ve bu gelişim defekti ile zamanla yük altında femur boyun cisim açısındaki açıda azalma ile görüldüğü hipotize edilmektedir. Bunun yanı sıra hastalık Cleidocranial Displazi,raşitizm,fibroz displazi gibi büyüme plağının etkilendiği hastalıklarda da görülmektedir.

Hastalığın sıklığı nedir?

Hastalık 1/13000-1/25000 arasında değişmektedir. Koksa vara (coxa Vara) hastalığında, cinsiyet, ırk yada taraf farkı görülmemektedir. Olguların % 50 sinde iki taraflı tutulum görülür.

Koksa vara hastalığının bulguları nelerdir?

Hastalık genelde yürüme sonrası ile 6 yaş arasında görülür. Koksa vara hastalığında en önemli klinik bulgu aksamadır. Tek taraflı koksa vara hastalığında 2-3 cm lik kısalık görülebilir. Fizik muayene de iç rotasyon ve abduksiyon da kısıtlılık vardır.

Koksa vara hastalığının tedavisi nedir?

Koksa vara hastalığında, femur boynundaki defekt ile horizontal hat (Hilgenreiner çizgisi) arasındaki Hilgenreiner-epifizyal açı (HEA) denilen açı ölçülür. Bu açı 45 derecenin altında ise hastalıkta zamanla düzelme görülğür. 45-60 derece arası açı takip edilir. 60 derece ve üstü ise ilerleme olasılığı yüksek olduğundan açı cerrahi olarak düzeltilir.