Düz Tabanlık (Pes Planus)

Düz tabanlık nedir ve ne kadar yaygındır?

Düz tabanlık, ayak tabanında düzleşme durumudur. Düz tabanlık özellikle, çocuk ayağına bastığında daha belirgin hal alır. Bir çok anne ve babada çocuklarının düz taban olup olmadığı konusunda endişe vardır. 2 yaş ve altı çocuklar incelendiğinde düz tabanlık oranı % 90 ların üzerinde iken; 10 yaş grubu çocuklarda düz tabanlık oranı sadece % 4 tür.

Düz tabanlık için doktor kontrolu gerekli midir?

Düz tabanlık, birçok çocukta esnek tipte olup zaman içinde düzelmektedir. Ancak, düz tabanlık şüphesi olan çocukların ortopedi muayeneden geçerek ayırıcı tanılarının yapılması gereklidir. Düz tabanlık, kısa Aşil tendonu, ayak dış grup adelerinin (peroneal) spastisitesi ve ayak kemiklerinin arasında köprü olması durumunda tedavi gerektirir.

Zaman içinde düzelen düztabanlık ne şekilde olur?

Aşağıdaki şekillerde görüldüğü gibi, ayakta durunca ayak arkında düzleşme var ve çocuk parmak ucuna yükseldiğinde ark (ayak alt içteki çukur) normale dönüyorsa bu durum büyük olasılıkla bizim esnek düztabanlık olarak adlandırdığımız formdur. Bu formdaki düz tabanlık büyük ölçüde zamanla normale dönmektedir. Bir grup çocukta 4-5 yaşta ayak normale dönerken bir grup çocukta da düz tabalığın tamamen düzelmesi 8 - 10 yaşını bulmaktadır.

Düz tabanlık için ne tedavi uygulanır?

Esnek düztabanlık durumunda hiç bir tedavi uygulanmaz. Ancak; düz tabanlık, kısa Aşil tendonu, ayak dış grup adelerinin (peroneal) spastisitesi ve ayak kemiklerinin arasında köprü olması gibi başka nedenlerden kaynaklanırsa tedavi gerektirir.

Esnek düztaban olan çocuklarda ortopedik bot uygulaması faydalı mıdır?

Günümüzde, düz tabanlık tedavisinde ortopedik bot veya tabalık kullanılmaz. Yapılan çalışmalar, bu tip ortopedik kullanan veya hiç tedavi almayan çocuklarda 10 yaşa kadar aynı yüksek oranda (% 95) düzelme olduğunu göstermiştir. Geçmiş yıllarda rutin kullanılan ortopedik bot tedavisi yerine günümüzde esnek düztabanlığı olan çocukların evde yalın ayak yada çorapla yürümeleri önerilmektedir.

Ortopedik bot kullanımının gerekli olduğu durumlar var mıdır?

Ortopedik bot veya ortopedik tabanlık; çocuğun ayağının gelişmine yada düz tabanlığın düzelmesine katkı sağlamamaktadır. Ancak, çocukta aktivite ile baldırlarda ağrı, çabuk yorulma şikayetleri varsa destek amaçlı olarak ortopedik bot yada tabanlık kullanılabilinir.

Düz tabanlığın cerrahi tedavisi var mıdır?

Düz tabanlık, ileri düzeyde ise, hastada ağrı, yürüme güçlüğü, ayakkabı problemi ve fonksiyon kayıplarına neden oluyorsa cerrahi tedavisi mümkündür. Bu durumda sıklıkla; arthroeresis dediğimiz kemikler (talus ve kalkaneus) arasına titanium bir implant yerleştirme yada artrodez dediğimiz kemikler arasında birleştirme operasyonları ile çok başarılı sonuçlar alınır.

Bu ameliyatlardan sonra tekrarlama görülür mü?

Hastaya uygun ameliyat seçimleri ile düz tabanlıkta cerrahi sonrası tekrarlama görülmemektedir.