Osteoid Osteoma

Osteoid Osteoma nedir?

Osteoid osteoma, 1-1.5 cm çapında nidus denilen fibröz ve damarsal doku ile bunu çevreleyen reaktif kemik dokusundan oluşan iyi huylu bir oluşumdur. İyi huylu kemik tümörlerinin % 10 unu oluşturur. En çok 5-20 yaş arasında görülür. En sık gözlenen yerleşim yerleri; proksimal femur (uyluk kemiği üst ucu), tibia (baldır kemiği), omurganın arka kemik elemanları ve humerus (kol kemiği) olarak sayılabilir.

Osteoid Osteomanın bulguları nelerdir?

Osteoid osteomanın en sık görülen bulgusu özellikle geceleri görülen kemik ağrısıdır. Bu ağrının en önemli özelliği aspirin ve diğer antiemflamatuvar ilaç kullanımı ile geçmesidir. Eğer osteoid osteoma epifizyal yerleşimli ise eklem ağrısı, şişlik ve sinovite neden olabilir.

Osteoid Osteoma tanısı nasıl koyulur?

Osteoid osteoma tanısı klinik ve radyolojik olarak koyulur. Kesin tanı patolojik inceleme ile yapılır. Radyolojik olarak 1.5 cm civarında radyolusen nidus dokusunu ve etrafını çevreleyen aşırı yoğun reaktif kemik dokusu ile görülür. Bazen direkt radyografide nidus görülemez ve tanı ve nidusun yerini tam saptamak için Bilgisayarlı Tomografiye ihtiyaç duyulur.

Osteoid Osteomanın tedavisi nedir ve osteoid osteoma vücudun diğer yerlerine yayılma gösterir mi?

Osteoid Osteoma, vücudun diğer yerlerine yayılma göstermez. Tedavide nidusun cerrahi çıkarılması yada uygun olgularda perkutan radyofrekans ablasyonu ile tam kür sağlanır. Hastalarda tipik olarak ameliyat sonrası ağrılar tamamen geçmektedir. Epifizyel yerleşimli olgular kemik gelişimi açısından takip edilirler. Hastalıkta tedavi sonrası tekrarlama görülmez.